آب مرواريد

فوق تخصص شبكيه و ليزر، جراح و متخصص چشم

آب مرواريد

آب مرواريدآب مرواريد

به كدر شدن عدسي چشم و از بين رفتن شفافيت آن ، كه باعث كاهش بينايي و تاري ديد مي شود آب مرواريد يا كاتاراكت گفته مي شود. ديد چشم ناشي از آب مرواريد مي تواند خواندن و رانندگي (به ويژه در شب) را دشوارتر كند. آب مرواريد شايع ترين علت از دست دادن بينايي در افراد بالاي 40 سال است و علت اصلي نابينايي در جهان است.

آب مرواريد اغلب به آرامي رشد مي كند و در ابتدا مزاحمتي براي بينايي ايجاد نمي كند اما در نهايت و به مرور زمان مشكلات بينايي ايجاد مي شود. بينايي  افراد مبتلا به آب مرواريد مثل ديدن از پشت شيشه پر از يخ يا در هواي ابري است.

انواع آب مرواريد

يكي از انواع آب مرواريد ها ، آب مرواريد ناشي از افزايش سن و از شايع ترين نوع است . عدسي چشم نيز مانند قسمت هاي ديگر بدن، در طول زندگي به رشد خود ادامه مي دهد و لايه هايي به سطح خارجي آن اضافه مي شود . بنابراين با گذشت زمان لنز سخت تر ميشود و شفافيت خود را از دست ميدهد.

نوع ديگر آن، آب مرواريد ناشي از ساير بيماري‌هاست كه در افرادي كه بيماري‌هاي مشخص ديگري مانند بيماري قند( ديابت) دارند ديده مي‌شود. گاهي دليل بروز آب مرواريد در رابطه با مصرف داروهاي كورتون دار است.

آب مرواريد هنگام تولد يا آب مرواريد مادرزادي نوع ديگري آن است كه برخي از افراد هنگام تولد يا در دوران كودكي به آن مي شوند. اين نوع از بيماري آب مرواريد در نتيجه تماس مادر با عفونت در دوران بارداري ايجاد ميشود. همچنين ممكن است علت آن سندرم هاي ارثي خاص مانند سندرم آلپورت، بيماري فابري و گالاكتوسمي باشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به لينك زير مراجعه كنيد :

آب مرواريد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.